Panel klienta

Posted on: Styczeń 5th, 2013 by lexlex No Comments
WAŻNE INFORMACJE

Koszty zastępstwa procesowego (wynagrodzenie radcy prawnego)

Stawki minimalne zgodnie z obowiązującymi przepisami zależne są od wartości przedmiotu sporu i wynoszą:

  • do kwoty 500 zł – 60 zł
  • powyżej 500 zł do 1.500 zł – 180 zł
  • powyżej 1.500 zł do 5.000 zł – 600 zł
  • powyżej 5.000 zł do 10.000 zł – 1.200 zł
  • powyżej 10.000 zł do 50.000 zł – 2.400 zł
  • powyżej 50.000 zł do 200.000 zł – 3.600 zł
  • powyżej 200.000 zł – 7.200 zł

AKTUALNOŚCI Z RYNKU WINDYKACJI

Małe firmy toną w długach

Z informacji podanych pod koniec 2012 roku przez BIG Info Monitor i BIG KRD wynika, że generalnie wśród firm panują mało optymistyczne nastroje. W roku 2012 firmy były nastawione na przetrwanie trudnego roku, a nie na rozwój. Przeprowadzone badania wskazują, że firmy nie oceniają mijającego roku pozytywnie i pesymistycznie określają sytuację w roku przyszłym. We wszystkich branżach, oprócz dostawców masowych, przeważają opinie o pogorszeniu się sytuacji z płatnościami w roku 2013.

Nieterminowe płatności są problemem dla 86% małych i średnich firm, zaś największe trudności występują w branży budowlanej, w której ok. 96% firm spotyka się z problemem braku terminowych zapłat ze strony klientów. Małym i średnim przedsiębiorcom kontrahenci są winni najwięcej, a 65 proc. z nich czeka na ponad 100 tys. zł. Tak znaczne zatory płatnicze wynikają dość często z tego, że duże firmy często finansują swoja działalność kosztem małych firm.

Z badań wynika, że w przewidując trudniejszą sytuację gospodarczą w 2013 roku większość firm nie planuje podwyżek wynagrodzeń i zwiększania produkcji lub oferowania usług, zaś 10% firm zakłada redukcję skali działalności.

W mniejszych firmach prawie 30% faktur jest przeterminowanych o więcej niż 6 miesięcy, a 15% z nich nie zostaje uregulowanych przez ponad rok.

Pamiętaj, że faktury przeterminowane o:

  • 1 miesiąc – mogą nie być zapłacone
  • 3 miesiące – są bardzo zagrożone brakiem płatności
  • pół roku – uznaje się za trudne do spłacenia
  • rok – najprawdopodobniej nigdy nie będą zapłacone

DEKALOG BEZPIECZNEGO BIZNESU

1) Każdy Twój klient to potencjalny dłużnik i kandydat do windykacji.
Powiadają klient – nasz pan. Może to i prawda ale prawdą również jest i to, że każdy dłużnik
zanim zaczął być obiektem windykacji był wcześniej klientem.

2) Kompletne i czytelne dokumenty to podstawa bezpieczeństwa handlowego.
Dobrze jest jeżeli dokumenty różnią się odrobinę od papieru toaletowego, a odpowiednio czytelne
podpisy i pieczęcie uwydatniają tę różnicę.

3) Im lepiej się zabezpieczamy tym mniej mamy problemów z dłużnikami i windykacją.
Strzeżonego Pan Bóg strzeże, poza przypadkami, w których przedsiębiorcy postanawiają nadmiernie
korzystać z danej im przez Niego wolnej woli.

4) Im więcej wiemy o firmie kontrahenta tym mniej szans na to, że stanie się dłużnikiem.
Pytaj, a będziesz wiedział…miej oczy szeroko otwarte, a zobaczysz.

5) Im szybciej reagujemy na brak płatności tym większe szanse na spłatę należności
Kiedy już cały Twój czas pochłania Ci wystawienie faktur, zobacz od czasu do czasu, czy choć jedną
z nich ktoś zapłacił.

6) Im bardziej kontrahent jest związany z Twoją firmą tym bezpieczniejsza współpraca.
Bezpieczeństwo współpracy jest jak ramię ośmiornicy…im więcej przyssawek tym lepiej trzyma.

7) Jeśli klient wie, że firma pilnuje terminów płatności to stara się je przestrzegać.
Nic tak nie wkurza klientów jak to, że ktoś patrzy im na ręce… wolą zapłacić i mieć to z głowy.

8) Kontrahent będzie płacił w terminie gdy będzie widział w tym swój interes.
Jak mawiają nowobogaccy – nawet żebrak wyda fortunę za najlepsze miejsce pod świątynią.

9) Im bardziej profesjonalna windykacja tym większe szanse na odzyskanie należności.
Jeżeli motto obsługującej Cię firmy windykacyjnej :”Śledzie solę, druty prostuję i windykuję”,
to nie oczekuj na kokosy – pewnie zwindykują ale Ciebie.

10) Pamiętaj sąd i komornik to nie to samo co zapłata.
Samo posiadanie podręcznika Kamasutry też nie załatwia wszystkiego.


DO PRZEMYŚLENIA

Takie sobie pytania

  • Ze statystyk wynika, że każdy dłużnik ma zwykle od 4 do 5 wierzycieli. Jak myślisz, kto odzyska pieniądze: ten który zacznie działać pierwszy, czy ten co uczyni to ostatni ???
  • Badania mówią o tym, że 32% stałych zaufanych kontrahentów staje się dłużnikami. Czy wiesz, który z Twoich stałych kontrahentów jest nierzetelnym płatnikiem ???
  • Średnia wartość pojedynczego dług, to 4 600 zł.. Czy wiesz ile ten wskaźnik wynosi w Twojej firmie i ilu dłużników się na niego „składa” ???
  • Każdy może stać się dłużnikiem lub mieć dłużnika, dlatego warto trzymać rękę na pulsie i na bieżąco sprawdzać swoich kontrahentów. Czy pamiętasz kiedy to ostatnio robiłeś ???
  • Średni dług w relacjach firma-firma wynosi ponad 20 tys. zł. Czy wiesz, że szansa na odzyskanie długu maleje wraz z upływem czasu ???
  • Ponad 20% przedsiębiorców z sektora MSP twierdzi, że kłopoty z odzyskiwaniem długów nieustannie narastają. Kiedy ostatnio przeglądałeś listę swoich dłużników ???
  • 23% prywatnych przedsiębiorców i 20% menedżerów nie widzi nic złego w tym, żeby nie płacić kontrahentom i finansować w ten sposób swoją działalność. Czy aby nie znasz, któregoś z nich ???